Het omkeren van het traditionele wervingsproces

De drie geheimen voor werven en behouden van marketing talent

Bijna 65% van alle recruiters geeft aan dat er een tekort is aan goede mensen. De beste talenten zijn zich bewust van hun waarde op de arbeidsmarkt. Deze mensen worden wekelijks zo niet dagelijks gecontacteerd met gekopieerde taakomschrijvingen gevuld met buzzwords en nieuwe uitdagingen. De beste talenten nemen afscheid van de old school recruiters. In deze blog lees je hoe je deze talenten toch kunt bereiken!

Als er een les is die je uit deze blog moet halen is, dat het internet het wervingsproces compleet heeft veranderd. Met het doorsnijden van de traditionele methode laat je zien dat jouw organisatie de beste talenten kan helpen om naar de volgende fase van hun carrière te komen. Goed personeel is steeds moeilijker te krijgen. Toon het vermogen van jouw bedrijf om van jong talent All-Stars te maken en je zult talenten aantrekken en behouden.

De rol van de recruiter

Immers om dezelfde reden dat loopbaan begeleiding waardevol is voor het bestaande personeel, is het ook aantrekkelijk voor potentiële kandidaten. Het is van belang om een herhaalbaar en schaalbaar proces te ontwikkelen voor het aantrekken en inhuren van toptalent. Zowel die op zoek zijn naar banen en die op dit moment al een baan hebben. Potentiele kandidaten kunnen nu gemakkelijk online alles te weten komen over jouw bedrijf en de openstaande vacatures. De rol van de recruiter is om de brug te slaan tussen deze zelf verworven kennis met de interne kennis, zodat je de juiste rol kunt vinden voor de kandidaat.

Het omkeren van het wervingsmodel betekent de overgang van recruiter centraal naar kandidaat centraal. En zo een sollicitatie ervaring te creëren voor kandidaten die past binnen hun carrièrecontext. Dit zal uiteindelijk helpen om jouw bedrijf te onderscheiden van degenen die nog steeds vertrouwen op het traditionele wervingsproces.

Kandidaat Persona’s

Koester de kandidaten. Loopbaanontwikkeling en training zijn net zo belangrijk als het compensatiepakket. Trainings- en leermogelijkheden zijn rekruteringstools voor de organisatie. Kandidaat Persona’s stellen je in staat om ‘goede fit’-kandidaten te identificeren zonder dat je alle levende, kandidaten voor je hebt. Bij het nieuwe (Inbound) recruiting wordt het proces tussen recruiter en kandidaat omgekeerd. De kandidaat heeft nu alle macht, en jij bent ervoor om over jouw organisatie te informeren om te beoordelen of er een wederzijdse fit is. Emotionele intelligentie en ‘soft skills’ zijn vaak belangrijker voor het succes van de kandidaat dan hun technische vaardigheden of werk ervaring. Selecteer op karakter; train voor vaardigheid.

Kandidaten koesteren

Een herhaalbaar proces zoals het Identificeren-Contacteren-Interviewen-Beslissen zorgt ervoor dat de rekruteringsinspanningen meetbaar worden. Zoals ze zeggen, dat wat gemeten kan worden kan worden gemanaged. Dus zoek de knelpunten in het proces en verbeter de werving conversie. Koester je kandidaat-pool. De kandidaat-ervaring is essentieel om kandidaten een positief gevoel te geven over de organisatie. Veel van deze mensen hebben nog een lange carrière voor zich. Het is in ieders belang om relaties te blijven onderhouden en hen op de hoogte te houden over de kansen die bij hun profiel passen.

Stimuleer continu leren door de kandidaten de tools en leerkansen te bieden die ze nodig hebben om hun werkprestaties te verbeteren.

Wil je meer weten over het nieuwe wervingsproces?

Download ons gratis E-book “De 3 geheimen voor het werven behouden van marketing talent.”

De 3 geheimen voor het werven en behouden van marketing talent