De kunst van inbound recruitment

werving mensen

HubSpot onderzoek laat zien dat 28% van de bedrijven niet in staat is voldoende mensen te vinden om hun groeiplannen te realiseren. Verder blijkt uit datzelfde onderzoek dat 35% van de bedrijven het lastig vinden om de juiste medewerkers te vinden. De “voorraad” mensen is natuurlijk niet onbeperkt. Iets zo maar doen om de goede mensen te vinden is een moeilijke opgave. De behoefte aan de juiste strategie stijgt daarom. Download hier de gratis checklist van Werkzoektvindt!

Als je alles bent voor iedereen ben je eigenlijk niets

Keuzes maken is de basis van elke strategie. Waar sta je voor. Wat maakt jouw organisatie speciaal? Wie ben jij als organisatie en wat doe je. Als je iets bent. Ben je dus ook iets niet. Dat vinden veel mensen moeilijk om te accepteren. Maar als je alles bent voor iedereen ben je eigenlijk niets.

Inbound marketing als basis voor inbound recruitment

Inbound Marketing is de nieuwe trend in marketingland.

Niet meer plat adverteren, spammen met email of koud bellen. Inbound marketing is een methode die de focus legt op het ontwikkelen van interessante content waardoor mensen jouw website bezoeken. Kortom marketing die niet voelt als marketing.

De basis van inbound marketing start met het opstellen van een klantprofiel. Daarna vanuit dit klantprofiel een “klantreis” bepalen. Dit zijn alle stappen die de klant doormaakt tijdens zijn oriëntatie proces. Bij elke stap in dit orientatie proces heeft de klant een andere informatiebehoefte. De inbound marketing gedachte gaat ervan uit dat de organisatie kennis wil delen die relevant is voor elke stap. Kortom stop selling start helping! En dat is de kern van de inbound marketing gedachte. De fases van het inbound marketingproces zijn:

Aantrekken
Converteren
Afsluiten
Fan maken

Het Inbound recruitment proces

Met het inbound marketingproces als uitgangspunt voor het recruitment proces krijgen we de volgende stappen:

Aantrekken
Interview
Aannemen
Inwerken

Meer in detail ziet het proces er als volgt uit:

Zorg voor inkomende cv’s.
Daarna is een telefonisch interview van belang om verdere informatie en een beter gevoel bij de kandidaat te krijgen. Eventueel skypen kan hierbij een extra dimensie toevoegen.
Daarna een persoonlijke ontmoeting. Bijvoorbeeld ergens een kop koffiedrinken.
Is het nog steeds goed dan volgt een stevig persoonlijk interview.
In deze stap wordt een test afgenomen om te beoordelen of de kandidaat over de juiste kwaliteiten en vaardigheden beschikt.
Klopt alles dan nog steeds volgt de referentie check.
Hierna kan de nieuwe baan worden aangenomen.
Dan begint het echte werk in de vorm van een goed inwerkproces.
Wie is hun leidinggevende
Met wie werken ze nauw samen
Wat is het salaris
Overige voordelen zoals bijvoorbeeld bedrijfsfitness
Opleiding en training
Gezamenlijke doelen
Regelmatige voortgang gesprekken bijvoorbeeld 1 x per kwartaal
Gezamenlijke sociale activiteiten

Het is allemaal nog niet zo eenvoudig. Voor ons is dit natuurlijk dagelijkse praktijk. Wij zijn hier elke dag mee bezig. Vandaar ons nieuwe concept om zelf mensen te werven en op te leiden tot allround inbound marketeers die u vervolgens per dag kunt inhuren.

Download nu onze gratis checklist!